Wie een product koopt bij Apple krijgt voortaan twee jaar garantie. Het technologiebedrijf plooit zich daarmee uitdrukkelijk naar de Belgische garantieregeling, want tot nu toe bood de onderneming in haar overeenkomsten maar een garantie voor één jaar. Wie toch twee jaar wilde, diende maar naar de rechtbank te stappen.
Bezweken voor Test-Aankoop
De koerswijziging van Apple komt er onder druk van de consumentenorganisatie Test-Aankoop. Die startte in januari voor de Brusselse rechtbank van koophandel een zaak omdat het bedrijf uit het Amerikaanse Cupertino door het aanbieden van slechts één jaar garantie de Belgische wetgeving niet respecteerde. De aanklacht sloeg zowel op de producten die in de erkende winkels werden verkocht, als op de producten die Apple rechtstreeks via het internet sleet.
Door slechts één jaar garantie te geven, kon het bedrijf ook vlotter zijn bijkomende verzekering Apple Care Protection Plan slijten. Die verlengde tegen betaling de garantieperiode met twee of drie jaar.
Eerder al in Italië
De rechtszaak kwam overigens niet onverwacht. In maart 2012 had Test-Aankoop al de krachten gebundeld met tien Europese zusterorganisaties om het bedrijf te dwingen het geheel van zijn contracten en websites te herzien. Maar dat leidde niet tot succes.
Apple werd eind 2011 nochtans al veroordeeld in Italië. Daar vond de rechter dat de onderneming misleidende commerciële praktijken toepaste, waarop ze een boete van 900.000 euro kreeg en verplicht werd om haar regeling over de wettelijke garantie en de contractuele garanties te wijzigen. De uitspraak werd in juni 2012 in beroep bevestigd.